tisdag 20 november 2012

Psykadelisk forskning, Del 2

I del 1 av min lilla serie om den medicinska forskningen på hallucinogena substanser berättade jag om hur LSD och psilocybin blev upptäckt respektive nyupptäckt under 1900-talet. Jag nämnde även den tidigaste forskningen som gjordes på dessa substanser under 60-talet, där man kunde se blandade men positiva resultat. Under 60-/70-tal skedde det en explosion i användandet av hallucinogener, ofta på ett oansvarigt och farligt sätt. Den rädsla som detta hämningslösa användandet av droger skapade och efterföljande kriminalisering, tillsammans med att de nu associerades med allt vad hippiekulturen stod för, gjorde att alla möjligheter till ytterligare forskning på dessa substanser gick om intet.

Vägen tillbaka blev lång. Förutom en kort testperiod för hallucinogen-assisterad psykiatrisk behandling i Schweiz mellan 1988 och 1993, var användningen av och forskningen på substanser väldigt stigmatiserat. Under 90-talet forskades det mycket på exakt hur dessa substanser verkade, vilket gjorde det möjligt för kliniska studier att dra igång under sent 00-tal.

Det har varit enklare att få tillstånd att forska på psilocybin (som man finner i psykoaktiva svampar) jämfört med andra klassiska hallucinogener. Möjligen bygger detta på att detta på att själva substansen är 100ggr svagare än LSD, samt att ruset inte varar i lika lång tid.

Psilocybin och spiritualitet
År 2008 utförde det välkända amerikanska John Hopkins University, en studie som på många sätt efterliknande det klassiska Marsch Chapel-experimentet som gjordes 1962 av Walter N. Pahnke (se del 1). Då 60-talets experiment varit minst sagt kaotiskt – med höga doser och en kontrollgrupp som snabbt identifierat att de var just kontrollgruppen – sågs detta som ett sätt att bekräfta resultat på ett korrekt sätt. Man ville undersöka om psilocybin kunde orsaka signifikanta spirituella upplevelser, i ett försök att bättre förstå vår hjärnas bearbetning av abstrakta händelser som vi normalt inte kan hantera.
Både denna studie och den gamla Marsch Chapel-studien ger samma resultat angående psilocybins möjlighet att skapa upplevelser som vi människor minns som spirituella och extremt viktiga för vår persona (och t.o.m. liv). När vi tar substanser som fullständigt vänder ut och in på våra hjärnor kommer vi exponeras för någonting helt nytt och på många sätt skrämmande. Det klassiska exemplet på hur vi agerar när vi kommer i kontakt med okända saker är religion, ett sätt att förklara det oförklarliga. Samma sak kommer ske vid intag av hallucinogener. Eftersom du inte riktigt kan greppa vad som händer med din hjärna kommer du försöka koppla det till något som ger det en plats i din världsbild - i detta fall upplevs en psilocybintripp som spirituell och andlig. Detta är en av effekterna man potentiellt kan utnyttja i medicinsk behandling av diverse depressions-, ångest- och beroendesjukdomar. För att kunna få en patient att komma ur ett djupt beroende eller en djup depression krävs det något speciellt som skapar en motivation att ta sig ur problemet eller en plötslig förändring av patientens bild av sig själv och världen. Hallucinogener har enligt de studier jag tidigare nämnt en förmåga att på den allra djupaste nivån påverka en individs medvetande och på sått sätt möjligen fungera som en katalysator för att drastiskt förändra hennes tankesätt.

Den testgruppen man användes bestod av 32 vuxna som ej används hallucinogener tidigare och var regelbundet engagerade i religiösa aktiviteter. Deltagarna fick psilocybin eller kontrollsubstansen vid tre tillfällen. De fick vid en, två eller tre sessioner en dos psilocybin och vid de övriga tillfällena gavs istället Ritalin som kontroll. Sessionerna genomfördes i ett lugnt rum tillsammans med en kunnig handledare och deltagarna uppmuntrades att blunda och ”gå in i sig själva”. Vid uppföljningen efter 14 månader fick deltagarna svara på frågor angående de tidigare sessionerna och hur de påverkat dem. En majoritet av dem svarade att psilocybinsessionerna varit viktiga spirituellt och personligt, medan kontrollsessionerna med Ritalin inte alls uppskattades som något lika minnesvärt.
  • 67% upplevde att psilocybinsessionerna varit en av de 5 spirituellt viktigaste upplevelserna i deras liv
  • 58% upplevde att psilocybinsessionerna varit en av de 5 personligt viktigaste upplevelserna i deras liv
  • 58% bedömdes ha upplevt en "total mystisk erfarenhet
Sista meningen i rapporten tycker är mycket bra och förklarar fördelarna med fortsatt forskning inom området: ”In addition to possible therapeutic applications, the ability to prospectively produce mystical-type experiences should permit rigorous scientific investigations about their cause and consequences, and may provide novel information about the biological bases of moral and religious behaviour.”
 
Både denna studie och den gamla Marsch Chapel-studien ger samma resultat angående psilocybins möjlighet att skapa upplevelser som vi människor minns som spirituella och extremt viktiga för vår persona (och t.o.m. liv). När vi tar substanser som fullständigt vänder ut och in på våra hjärnor kommer vi exponeras för någonting helt nytt och på många sätt skrämmande. Det klassiska exemplet på hur vi agerar när vi kommer i kontakt med okända saker är religion, ett sätt att förklara det oförklarliga. Samma sak kommer ske vid intag av hallucinogener. Eftersom du inte riktigt kan greppa vad som händer med din hjärna kommer du försöka koppla det till något som ger det en plats i din världsbild - i detta fall upplevs en psilocybintripp som spirituell och andlig. Detta är en av effekterna man potentiellt kan utnyttja i medicinsk behandling av diverse depressions-, ångest- och beroendesjukdomar. För att kunna få en patient att komma ur ett djupt beroende eller en djup depression krävs det något speciellt som skapar en motivation att ta sig ur problemet eller en plötslig förändring av patientens bild av sig själv och världen. Hallucinogener har enligt de studier jag tidigare nämnt en förmåga att på den allra djupaste nivån påverka en individs medvetande och på sått sätt möjligen fungera som en katalysator för att drastiskt förändra hennes tankesätt.


Studien:
John Hopkins University School of Medicine, Mystical-type experiences occasioned by psilocybin mediate the attribution of personal meaning and spiritual significance 14 months later, RR Griffiths et al
http://www.maps.org/w3pb/new/2008/2008_Griffiths_23042_1.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar